Tot el que has de saber sobre el "contactless"

És un nou mitjà de pagament que permet comprar simplement acostant la targeta, mòbil o rellotge, al terminal de venda dels comerços (TPV o datàfon). També permet traure diners del caixer automàtic.

Per poder pagar amb el mòbil o el rellotge es necessita descarregar l'app de l'entitat financera o altres apps com Google, Samsung o Apple Pay.

Recorda que per a utilitzar aquest mètode de pagament no es necessari introduir el PIN en les operacions on l'import és menor de 20/50 € (segons l'entitat).

Les mesures de seguretat d'aquest mitjà de pagament són:

• Proximitat: per a fer un cobrament amb contactless es necessiten de 3 a 5 cms de proximitat al símbol de pagament.

• Bloqueig: aquest mètode de pagament disposa d'un sistema de seguretat preventiu en el que la targeta es bloqueja i sol·licita el codi PIN* en determinats casos, i depenent de l'entitat,

• Assegurança: per llei estes targetes disposen d'una assegurança antifrau i antirobatori que ens protegeix en cas d'ús fraudulent.

*Quan es sol·licita el codi PIN en un pagament contactless?

Les entitats financeres han marcat alguns límits:

• Sobrepassar 150 € en compres des de l'última vegada que vas introduir el PIN, encara que els pagaments hagen sigut xicotets.

• Sumar almenys 5 pagaments sense introduir el PIN.

• Realitzar una compra superior als 20-50 €.

Les mesures de seguretat dels datàfons són:

• Bloqueig: els datàfons compten amb timeout i si el pagament no s'executa poc després de teclejar l'import, s'ha de tornar a començar de nou.

• Compte bancari associat: tots els datàfons han d'estar associats a un compte bancari on, en cas d'irregularitat, apareixeria reflectida en els 2 extractes d'operacions, i seria descoberta.

• Per cada transacció sense contacte es crea un codi d'un sol ús. Encara en el cas de poder aconseguir-lo, aquest codi no es pot tornar a usar.

• A més, els datàfons disposen d'un rang de cobertura limitat.

Per finalitzar, preneu nota d'alguns consells a tindre en compte amb l'ús de les targetes:

1. Anotar el telèfon d'atenció al client: així, en cas de robatori podeu anul·lar la targeta ràpidament. Des de la banca electrònica de l'entitat financera també es pot bloquejar la targeta.

2. Activar les notificacions: per a poder rebre un avís cada vegada que s'usa la targeta per a pagar una compra o per traure diners.

3. Consultar les operacions: és convenient controlar i comprovar que les operacions reflectides en el compte corrent, o moviments de la targetas, són les que s'han dut a terme.

4. Eliminar opció sense PIN: podeu eliminar esta opció si ho notifiqueu a la vostra entitat. Per tant, sempre deureu introduir el codi PIN per a poder efectuar qualsevol pagament.