Pagament segur en les compres en línia

El comerç electrònic no para de créixer: des dels últims anys ha mostrat una evident tendència de creixement a nivell mundial, circumstància que s’ha accelerat amb la pandèmia. Segons un estudi d’Universal Pay en 2020 sobre “el futur de l’acceptació de pagaments” el 95% dels enquestats compra habitualment o ha comprat alguna vegada a través d’internet.

Comprar en línia comporta alguns avantatges: és molt còmode, ràpid, podem comprar des de qualsevol lloc, de manera immediata i a qualsevol hora, podem accedir a un ampli catàleg de productes i botigues, rebre els productes en el nostre domicili, etc. Els beneficis són infinits, però malgrat la creixent popularitat de les compres en línia, encara existeixen alguns perills, especialment en relació amb els pagaments.

Encara que no correm el perill que ens roben la cartera mentre fem cua per a pagar, correm el risc que ens copien les dades de la targeta bancària i realitzen moviments en el nostre compte bancari.

Les compres en línia i el COVID han potenciat l’ús de les targetes i han reduït l’ús d’efectiu, el pagament amb targeta és més net (evitem contacte amb terminals), segur i còmode. Però ja no sols l’ús de targetes, sinó aquest mètode combinat amb la tecnologia sense contacte (Contactless) i el mòbil.

Quant als pagaments digitals, depenent de qui vulguem pagar, utilitzarem una tecnologia o una altra:

Per a pagar en tendes:

• Google, Apple o Samsung Pay

• Apps d'entitats financeres

• Twyp

Per a pagar a particulars:

• Bizum

• Twyp

• Paypal

Per a pagar en comerços en línia:

• RedSys - TPV virtual

• Paypal

• Stripe

• Superapps

Com podem observar, no hi ha un únic mitjà de pagament pel qual haurem d’extremar les precaucions en qualsevol dels mètodes que vulguem utilitzar, siguen mitjans de pagament digitals o els convencionals (efectiu, targetes, transferències, etc.). El primer és assegurar-nos que el lloc web on volem comprar és segur.

El menys recomanable és pagar amb la targeta de crèdit o dèbit, malgrat ser el mètode més utilitzat és el que major risc comporta si existeixen dubtes sobre la fiabilitat de la web, a més que estem facilitant dades sensibles. En aquest cas, el més recomanable seria utilitzar una targeta virtual o Paypal.

Com funciona una targeta virtual?

Són targetes de prepagament i estan dissenyades específicament per a pagaments i compres a través d’internet, i per a això s’ofereixen una sèrie de mesures de seguretat addicionals.

No és una targeta física. No obstant això, sí que proporciona als usuaris un número, un període de validesa i un codi de seguretat corresponent, que són dades necessàries i imprescindibles per a les compres per Internet.

El major avantatge d’aquestes targetes és que tenen fons limitats. Es “recarrega” manualment i així, es tria la quantitat màxima disponible. No està directament vinculada a un compte corrent o compte d’estalvi, per la qual cosa, en cas d’un atac d’un tercer, només pot accedir al saldo disponible. Per exemple, es poden carregar únicament 50 euros per a una compra puntual i, en cas d’atac en línia, únicament ens podrien robar aquests 50 euros siga quin siga el saldo disponible en el nostre compte corrent o en el nostre compte d’estalvi.