Manual per a sobreviure a la tornada a l'escola

Sense temps de recuperació després de les vacances, molts pares es veuen obligats a adquirir dots d’equilibristes per a fer front a les despeses de la tornada a l'escola evitant així­ crear un forat en les seues finances.

Les famí­lies espanyoles gasten una mitjana d’entre 500 i 1.000 euros per fill en concepte de matrí­cula, llibres, roba i material escolar cada setembre, un desemborsament al qual no totes les famí­lies poden fer front. Per açò vos oferim alguns consells per a fer més suportable enguany la tornada a l'escola i poder estalviar:

1.- Anticipar-vos i calcular les despeses escolars mitjançant un pressupost.

Tenim un pressupost perquè calculeu i es feu una idea del desemborsament total. A més d’aquesta manera podreu identificar que es necessita realment per­ evitar les compres innecessàries que al final ixen cares.

2.- Revisar el que teniu del curs anterior.

Estrenar curs no és sinònim d’estrenar motxilla o sabates, a part d’estalviar-nos aquesta despesa, estarem aprofitant recursos. Practica el consum responsable.

3.- Trucs per a l’uniforme.

• Existeixen trucs casolans per a traure-li el major partit a l’uniforme al llarg del curs, més enllà de les recurrents genolleres.

• Quan els pantalons s’hagen quedat xicotets o els genolls ja no aguanten més, convertir-los en la versió uniforme d’estiu, i fer-los curts. Podem, fins i tot, aprofitar les restes per a utilitzar-los a manera de futures genolleres.

• Un clàssic és comprar l’uniforme una o dues talles més grans. Entrar el puny del jersei i fer un doblec a faldilles i pantalons.

• On no és recomanable escatimar és en les sabates. Per salut, és millor comprar-los els apropiats per al seu peu. Una sabata gran se li anirà eixint constantment i no li permetrà caminar bé. I, és possible que se li trenque per la punta abans que se li quede xicotet. En el cas del calçat esportiu és més còmode i barat que porte velcro en lloc de cordons.

• Recordar marcar tota la roba per a evitar pèrdues.

4.- On comprar els llibres?

No ens queda una altra que comparar i fer ús de cupons, vals, descomptes i altres ofertes que ofereixen els establiments i comerços a principis de setembre. Amb un poc de sort, els nostres fills poden heretar els llibres dels seus germans majors, cosins o veïns. Encara que l’opció de comprar llibres de segona mà pot suposar un fort estalvi. No hem de deixar-nos guiar per les ofertes de les grans superfí­cies: en moltes ocasions, són les xicotetes llibreries les que ofereixen descomptes més competitius. Sempre hem de comparar abans de prendre una decisió. En la xarxa podem trobar plataformes que ens van a permetre, no solament comprar llibres usats, sinó també llogar-los, i fins i tot vendre els que ja no ens serveixen i no volem conservar. Si el col·legi té una Associació de Mares i Pares d’Alumnes (AMPA), acudir a ella para més informació. A vegades trobem els bancs de llibres. El consum col·laboratiu, a més de ser una opció sostenible, pot suposar un important estalvi.

5.- Parlar amb els altres pares i mares i demanar consell.

Crear un consens i que cadascun comente com aconsegueix estalviar. Mai van mal noves idees.

6.- Estar atents a les beques.

No solament de la nostra comunitat autònoma, també de l’Ajuntament. Hi ha per a llibres, menjador i transport.

7.- No finançar les despeses de la tornada a l'escola, pagarem de més.

Evitar, en la mesura del possible, els crèdits. Ens solucionaran el dilema de moment, però suposaran un endeutament a mitjà i llarg termini. Per açò és tan important planificar-se amb el pressupost. Permet anticipar-nos i poder destinar un estalvi previ a aquesta partida.

8.- Evitem anar amb els xiquets a comprar.

Sempre que siga possible i que no hagen de provar-se res. Els xiquets se senten atrets per les marques, que s’anuncien en televisió o l’últim que han comprat els seus amics. Haurem de comprar sempre el que necessitem i ajustar-nos al pla de despeses elaborat (pressupost).

9.- No tirar els rebuts (tiquets)!

Algunes comunitats autònomes permeten deduir-se algunes despeses escolars en la declaració de la renda, i per sort, és el cas de la Comunitat Valenciana. A la Comunitat Valenciana l’adquisició de material escolar i llibres de text solament té deducció per als aturats, amb un màxim de 110 euros per cadascun dels fills, i sempre que la suma de la base liquidable general i de la base liquidable de l'estalvi, no siga superior a 30.000 euros en declaració individual i 47.000 euros en declaració conjunta. L’ajuda anirà destinada als pares amb fills escolaritzats en Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria o en unitats d’educació especial en un centre públic o privat concertat. També hi ha una deducció del 15% per a les despeses de guarderia, amb un lí­mit de 297 euros per fill de 0 a 3 anys, igualment complint els requisits de renda (que la suma de la base liquidable general i de la base liquidable de l'estalvi, no siga superior a 30.000 euros en declaració individual i 47.000 euros en declaració conjunta).