Com aprendre a estalviar de forma divertida?

Des de la Fundació Caixa Ontinyent, amb el programa d'educació financera, pretenem apropar l’educació financera a menuts, grans i no tan grans. En este cas, els protagonistes seran els més menuts de la casa, que són els consumidors del futur i deuen aprendre xicotetes nocions de l’estalvi. Però, que millor que fer-ho d’una forma divertida? A continuació vos proposem diverses activitats perquè puguen aprendre conceptes financers.

1.- Fem una vidriola amb material reciclat

Si el teu fill o filla és dels que els agraden les manualitats, esta serà la seua activitat preferida!

És molt important que des de ben menuts estalvien, encara que siga en xicotetes quantitats. A més, es tracta d’una manualitat sostenible, perquè reciclarem una botella de plàstic o un pot de vidre que ja tenim per casa.

2.- Llegim un conte

Des de l’Obra Social de Caixa Ontinyent s’han editat una col·lecció de contes infantils de tradició oral que ja compta amb 19 títols, però a més, s’ha publicat una sèrie d’educació financera que amb 5 contes intenta apropar coneixements als més menuts d’una manera entretinguda, on Dino i els seus amics els esperen perquè els acompanyen en les seues aventures.

Els contes són: “La llegenda del pacte de fraternitat”, “Dino i els diners”, “El porquet estalviador”, “Històries de l’explorador” i “Calixta la periodista”.

3.- Juguem tots junts

Els jocs de taula també són una manera fàcil d’aprendre quasi sense adonar-nos. A continuació vos proposem alguns jocs actuals i no tant que segur que tots coneixeu:

El Monopoli: es tracta d’un joc de taula per a comprar i vendre propietats immobiliàries, construir edificis i cobrar a tot aquell que passe pel nostre carrer fins a arruïnar-lo. És un joc recomanat a partir de 8-9 anys, però existeix la versió Junior, per a menuts a partir de 5 anys.

MoneyLand: aprendrem a passar de tindre un sou a viure de rendes mentre que l’atur, les despeses formiga o els cracks immobiliaris posen en perill la nostra meta d’aconseguir acumular un milió. També aprendrem a donar-li importància a l’estalvi, a la inversió, a disposar d’un fons d’emergència, a endeutar-se responsablement, conéixer com funcionen les franquícies i molt més. Està recomanat a partir dels 12 anys.

Hotel: consisteix a comprar terrenys, adquirir permisos de construcció i construir grans complexos hotelers per així, poder cobrar als convidats quan caiguen en la nostra casella. A més d’inculcar certa planificació financera per no arruïnar-se a mitjan partida, permet als més menuts comprendre que, per exemple, les vacances a la platja que tant els agraden tenen un preu que convé tindre en compte abans de gastar els diners en altres menesters. A partir de 8 anys.

Fi de mes: l’objectiu és simple i molt real: aplegar a fi de mes. Depenent en quina casella caiga la nostra fitxa disposarem d’uns recursos diferents. No obstant, tenim la possibilitat d’elegir en algunes ocasions si realitzar allò que diu la casella o fitxa de torn, o passar de llarg inicia als menuts en la pràctica de prendre decisions financeres. Recomanat a partir de 10 anys.

Catán Junior: és un joc de taula on els jugadors pretenem ocupar i dominar uns terrenys. Cadascun d’aquests terrenys genera una sèrie de recursos (ovelles, fusta, cereals, etc.) que ens permeten comprar o crear algunes construccions i camins/vaixells que ens donaran punts al final de la partida. A partir de 6 anys.

4.- Planifiquem

Una altra activitat interessant és planificar amb els més menuts les seues finances. També és bona idea marcar un objectiu comú amb tota la família, per exemple: un viatge. Els més menuts se sentiran part d’aquest objectiu si col·laboren, per tant, col·locarem un pot transparent en una estança compartida de casa (al saló, per exemple) i tota la família haurà de participar en l’estalvi per aconseguir l’objectiu.