Navega de manera segura. Comença gestionant correctament la teua identitat digital.

En l'era digital en que vivim, és crucial protegir la nostra identitat en línia i navegar de manera segura. Millorant els nostres coneixements de ciberseguretat, tindrem més possibilitats de mantindre les nostres dades segures.

Ja siga que estigues comprant en línia, interactuant en xarxes socials o simplement explorant un web, has d'assegurar-te que la teua identitat digital estiga protegida.

La identitat digital es refereix a la representació d'una persona en el món digital. És la informació i les dades associades a nosaltres en línia, que poden incloure el nostre nom, adreça de correu electrònic, fotos, publicacions en xarxes socials, aficions, amistats i més.

La nostra identitat digital es crea a mesura que interactuem en Internet, ja siga a través de xarxes socials, plataformes en línia, transaccions comercials o qualsevol altra activitat en la web. És important tindre en compte que la nostra identitat digital pot tindre un impacte tant positiu com negatiu, en la nostra vida personal i professional.

La protecció de la identitat digital és essencial.

És molt important conscienciar-nos que el primer filtre de protecció de les nostres dades i de la nostra informació, som nosaltres mateixos.

Gestionar adequadament la nostra IDENTITAT DIGITAL ajuda a reduir els riscos de ser ciberestafats.

Ciberestafes principals que ens poden afectar:

Les ciberamenaces són un conjunt de riscos i atacs que afecten la seguretat del nostre sistema informàtic i la informació allí emmagatzemada.

Malware: És un programa informàtic (software) maliciós dissenyat per a infiltrar-se en el sistema i causar danys. Pot incloure virus, cucs, troians, ransomware i spyware.

• El ransomware, per exemple, xifra els arxius d'un sistema informàtic i després exigeix un rescat (ransom) per a desbloquejar-los. Els atacants prenen el control de les dades de la víctima i amenacen amb destruir-los o fer-los inaccessibles si no es paga el rescat de manera immediata. Pagar no garanteix la recuperació dels arxius i pot incentivar més atacs. Ens pot arribar a través de descàrregues de pel·lícules, jocs o aplicacions no legítimes.

Atacs d'enginyeria social: Aquest tipus d'atacs es basen en la manipulació psicològica de les persones per a obtindre accés no autoritzat a sistemes o informació confidencial.

• Atacs de phishing: Els atacs de phishing impliquen enganyar els usuaris perquè revelen informació personal o confidencial, com contrasenyes o dades bancàries. Això es fa sovint a través de correus electrònics o llocs web falsos que s'assemblen a serveis legítims. Si es realitza per missatge de text (SMS) es diu Smishing, o per telefonada, Vishing.

• Atacs de suplantació d'identitat (pharming): En aquest tipus d'atacs, els ciberestafadors redirigeixen el trànsit d'Internet cap a llocs web falsos sense el coneixement de l'usuari. Això els permet obtindre informació confidencial, com credencials d'inici de sessió en les xarxes socials. Així poden suplantar la teua identitat en una xarxa social, i cometre fraus en nom teu. Una altra opció és la creació d'un perfil fals amb la mateixa informació de la persona a la qual se li suplanta la identitat.

Aquestes són només algunes de les ciberamenaces més comunes, però existeixen moltes més. Les amenaces cibernètiques evolucionen constantment, pel que és important estar actualitzat sobre les últimes tendències i millors pràctiques de seguretat per a protegir-se adequadament.

Aquesta formació no ha acabat. En el pròxim post et donarem consells per a protegir-te i reduir el risc de ser víctima de ciberestafes.